Cílem projektu je poskytovat „férové“ obchodní podmínky, při kterých se ale zároveň klade důraz na dodržování základních pravidel pracovního práva a také ochrany životního prostředí. Fair Trade je celosvětovým hnutím, které se snaží vrátit základní etická pravidla, odstraňuje dětskou práci a dává lidem možnost spravedlivého výdělku.
Zakoupením této značky dává spotřebitel prostor k jinému způsobu obchodování a to díky informacím o situaci malých pěstitelů a řemeslníků z rozvojových zemí. Pokud se zákazník rozhodne pro Fair Trade, podporuje výrobce v rozvojových zemích, dává jim šanci žít v lepších a důstojnějších podmínkách a navíc získá i velmi kvalitní výrobek za odpovídající cenu.
Sortiment Fair Trade výrobků je poměrně široký; zahrnuje kávu, čaj, kakao, čokoládu, třtinový cukr, sušené ovoce, banány, med, ořechy, ovocné šťávy, žvýkačky a další potraviny.
Tyto výrobky mají udělenu ochrannou známku „Fair Trade“ (vlevo obrázek na černém podkladu a v pravé části text „Podpora výrobců v méně rozvinutých zemích“). Známka bývá viditelně umístěná na obalu výrobku a je zárukou původu zboží. Vybraným výrobkům ji uděluje certifikační organizace FLO.
Udělit tuto certifikaci je u nás v tuto chvíli velmi težké. Přece jenom jde vždy a a pouze jen o obchod. Některé firmy tedy dodržují pravidla férového obchodu. A používají jiná loga na svých produktech, než je logo uvedené výše.
Součástí nabídky jsou rovněž výrobky z řemeslných a uměleckých dílen. Tyto, ale na rozdíl od potravin, nenesou ochrannou známku „Fair Trade“. Mezi tyto výrobky patří keramika, sklo, šperky, hudební nástroje, hračky, ozdobné předměty a doplňky.
Produkty Fair Trade se dnes dají koupit jak ve specializovaných obchůdcích, tak i v běžných obchodech, které neustále sortiment zboží rozšiřují.
Evropské Fair Trade organizace mají v rozvojových zemích své stálé partnery, od kterých výrobky odebírají. Jsou to nejen družstva, sdružující třeba i několik desítek tisíc drobných pěstitelů kakaa, ale mohou to být i malé řemeslné dílny s pouhými několika desítkami členů. Fair Trade organizace mohou vyhledávat nové partnery pouze v případě, když se díky vzrůstajícímu zájmu spotřebitelů zvyšuje poptávka po Fair Trade výrobcích.
Cena těchto výrobků je možná o něco vyšší, protože se v ní odráží ekologicky šetrnější výrobní postupy, ale to není jediným důvodem pro zvýšení ceny. Fair Trade výrobky mají zároveň velice dobrou kvalitu. Jejich cena bývá ovšem téměř srovnatelná tam, kde se v konvenčním obchodě jedná o prodej kvalitních sypaných čajů nebo nejkvalitnějších druhů káv. Vzhledem k tomu, že na světových burzách kávy její cena od období přelomu století neustále klesá a v poslední době už téměř ani nestačí pokrývat náklady na její vypěstování, je jedinou šancí pro malé pěstitele zapojení se do programu Fair Trade.
Ale situace se tím často bohužel vlastně neřeší, přestože o pomoc lidem v rozvojových státech jistě jde, ale přirážka na fairtrade je několikanásobně vyšší než je reálná pomoc v rozvojových zemích. Proto se daří obchodníků na fairtrade kávě mnohonásobně vydělat.
Nakonec se opět dostáváme ke stejnému problému jako u bio nebo organic káv – ač se dříve jednalo o kvalitní a čerstvé kávy, tak teď podléhá negativním trendům obchodu a dostanete sice kávu kvalitní, ale bohužel již nebývá čerstvá anebo dokonce datum pražení chybí.
Tematicky příbuzný je i článek o biokávě.